Monday, June 21, 2010

mari bercerita tentang mimpi

subuh yang hening..
subuh yang aku terjaga awal(lebih awal dari selalu)
semalam ujan maka sejuk jangan ditanyala rumah aku..
air dalam toilet air telaga jadi jangan cuba mandi..kalau tak mati..hahaha

nih..berkesah tentang mimpi..
kalau kita ketepikan tafsiran menurut agama..
aku ber pen dapat..mimpi hanyalah mainan syaitan...sekadar mahu berhimpun dalam emosi manusia dan terus mempermaiankannya..sebab janjinya adalah untuk mnyesatkan kita...maka setiap inci masa akan digunakan secara maksimum untuk memesongkan pemikiran kita..

cuba kite bertanya kepada diri..apa kesan kepada hati nurani kita pada ketika bangun pagi dan teringat mimpi semlam..kadang-kadang sehingga jadi takut..atau mesti ada sesuatu yang terkesann pada hati kita.

bergantung juga pada keadaan tidur..kalau aku..bila letih tahap gaban..jangankan mimpi..siap ada tiris lagi mulut ni..tapi kalau tidur dalam keadaan santai..haaa tunggu jap..leh buat muvi mimpinya..

ni yang aku heran...aku google...yang belmbak cume tafsir mimpi...siapa yang terlalu pasti bahawa mimpi sedemikian bermaksud sedemikian...ada didalm tafsir ke? ada dalam quran ke?

personally...bagi aku aku kalau terlalu percaya pada tafisran mimpi yang ada berlambak tuh sama macm percaya horoskop..

senang mcm nilah..kite berbalik kepada logik..
pertama..
kita nilai diri kita..orang yang beriman..rajin solatnya..kurang dosanya.dengan sebelumtidur dibersihkan diri, siap dengan solat sunat, berdoa, mengaji bagai.mungkin peratusan mimpinya adalah kurniaan dari yang esa tinggi,
tapi kalau kita ni tidur isyak pun kot suke semyang malas tinggal, semayang yang lain pun ikut cuaca je buatnye,,dosa tak betahap banyaknye..dapat mimpi..konon yang dalam tafsiran tu mendapat rezeki..pastu sukala kononnye..nmpak sangat sume tu setan yang berdamping.
kedua..
ada lima perkara yang Allah rahsiakan kepada manusia..
aku teringat kuliah ustaz man-Timb Pres Pas sekarang..antaranya kandungan ibu,maksud Yasin, Alif Lam Mim bagai, perkara yang akan terjadi pada masa hadapan, tarikh kiamat, yang last tak ingat..
apa yang terjadi pada masa hadapan adalah rahsia..
sebb manusia ni kalau tahu ape yang akan jadi pada masa depan..
rosak jadinye..

aku rasa cukup logik penjelasan aku..

1 comment: