Friday, February 1, 2013

kayu pusing pusing kat jari

suatu pagi yang kurang hening, kelas 1B sedang di ajar oleh guru yang berdedikasi, gagah dan bercahaya bak bulan purnama. pagi tu aku off key siket, segala benda la nak tetinggal

dah turun pakai kasut, pegang pegang poket talipon tinggal bilik, cilake.

dah sampai sekolah, jadual tinggal dalam poket baju semalam, cilake lagi, balik naik moto amek jadual.

dah sampai kelas, masuk kelas, buku pulak tinggal kat bilik guru!! cilakeeeee,

aku dah hilang 45 persen semangat kami guru malaysia, aku masuk dalam kelas, budak ade tengah hogah hogah budak perempuan, ade tengah lukis mak ayah dengan lukisan entah hape hape, ade yang tengah main angkat angkat kaki kerusi.

aku punye off, aku suruh bukak buku buat muka surat sekian sekian, baru budak depan nak tanye, belum sempat bukak mulut, aku angkat tangan, ap ap ap, jangan cakap ape, buat ke kerja tu.

sekali budak kelas sebelah bising, memang tahap syetan punye bising. ade satu perangai budak budak ni, suka datang cari cikgu kelas sebelah, lepas tu mengadu domba, cigu, ada orang kencing tepi kelas, cigu ade orang tarik seluar saye cigu, aku panas, betambah berapi, enoying gila,

aku bangun, bejalan dengan cukup pawer, setiap langkah aku susun dengan rapi dan bertenaga, aku kene saun budak sebelah ni, main gile dah ni,

aku capai kayu penyapu patah belakang pintu kelas, aku jenguh je kepala kat kelas tu, budak budak beterabur lari cari perlindungan, ade yang silap duduk tempat die tale je duduk atas riba kawan. gua masih mengatur langkah jalan dekat panel tingkap kelas tu, mata semua tetumpu kat aku dan kayu penyapu.

aku ade jenis hebit suka pusing pusing kayu kat jari, aku rasa pawer bila buat pusing pusing tu. aku pun pusing kayu tu, dalam pada budak semua tengah tahan nafas takut kene sembor dengan aku, kayu yang tengah beputar hebat dekat jari tu jatuh, kelekang! atas lantai. budak budak tersembur nafas dengan dekahan yang cukup dasyat. cilakeeee!!,

aku terus angkat kayu, bejalan stret pegi bilik guru, tidak ada sesiapa lagi antara budak tu yang berani menceritakan hal ini semula.

namun begitu, aku ada nampak dua tiga budak cuba buat kayu pusing pusing kat jari tu, aku terdetik dihati, ade jugak bende bepaedah aku ajor ke budak budak ni.

No comments:

Post a Comment